Rýchlostný a hmotnostný index
Pneumatiky sú jednou z najdôležitejších súčastí automobilu, ktorá ovplyvňuje bezpečnosť a výkon vozidla. Dva kľúčové parametre, ktoré je potrebné pri výbere pneumatík brať do úvahy, sú rýchlostný index (Si) a hmotnostný index (Li). Tieto indexy poskytujú dôležité informácie o tom, aké maximálne zaťaženie a rýchlosť môže pneumatika bezpečne zvládnuť. Poďme sa pozrieť na tieto indexy podrobnejšie.
1. Rýchlostný index
Rýchlostný index, označovaný tiež ako „Speed index“ skratka Si, udáva maximálnu rýchlosť, pri ktorej môže pneumatika bezpečne fungovať. Tieto údaje sú tiež v technickom preukaze vozidla, kde sa nachádza medzi ďalšími špecifikáciami pneumatík, ako sú rozmery a typy. Je dôležité, aby pneumatiky na vozidle mali zodpovedajúci alebo vyšší rýchlostný index, než je uvedené v technickom preukaze, pretože to zaisťuje bezpečnosť a optimálny výkon vozidla.
Pre letné pneumatiky je nutné dodržať rýchlostný index uvedený v technickom preukaze vozidla, pričom je možné použiť aj pneumatiky s vyšším indexom.
Naopak pri zimných pneumatikách je možné zvoliť nižší rýchlostný index, než je špecifikovaný v technickom preukaze. V takom prípade je potrebné v aute umiestniť upozornenie na zníženú maximálnu rýchlosť v zornom poli vodiča. Toto upozornenie môže mať formu ceduľky alebo nálepky s uvedenou hodnotou rýchlosti. Alternatívne je možné nastaviť maximálnu rýchlosť priamo v palubnom počítači.
Pneumatiky s vyšším rýchlostným indexom sa vzhľadovo ani jazdnými vlastnosťami výrazne nelíšia od tých s nižším indexom. Rozdiel spočíva iba v tvrdosti dezénových blokov a použitej zmesi. Štruktúra, vzhľad a konštrukcia pneumatiky zostávajú rovnaké. Prakticky to znamená, že pneumatika s rýchlostným indexom H (do 210 km/h) sa pri rýchlostiach medzi 191 a 210 km/h menej prehrieva a deformuje ako pneumatika s rýchlostným indexom S (do 180 km/h).
Väčšina vodičov rozdiel v jazdných vlastnostiach nespozná. Nemá preto zmysel kupovať pneumatiky s vyšším rýchlostným indexom v očakávaní, že budú tvrdšie a vydržia viac kilometrov.
Tento index je označený písmenom, ktoré zodpovedá určitej rýchlostnej kategórii – znázornené v tabuľke nižšie:
Rychlostní index |
Maximálna rýchlosť (km/h) |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
ZR | přes 240 |
2. Hmotnostný index
Hmotnostný index, tiež známy ako „Load index“ skratka Li, udáva maximálne zaťaženie, ktoré pneumatika môže niesť. Load index (Li) je číslo, ktoré udáva maximálnu nosnosť pneumatiky v kilogramoch. Táto hodnota určuje, akú hmotnosť môže pneumatika bezpečne uniesť pri správnom tlaku hustenia. Každý Load index (Li) zodpovedá konkrétnej nosnosti podľa štandardnej tabuľky, ktorú výrobcovia pneumatík používajú.
Nosnostný index pneumatík je vždy špecifikovaný v technickom preukaze vozidla. Je dôležité dodržiavať minimálnu hodnotu nosnostného indexu, ktorá je uvedená v preukaze, ale môžete použiť aj pneumatiky s vyšším nosnostným indexom pre lepšiu bezpečnosť a odolnosť.
Niektoré pneumatiky môžu byť označené ako XL (extra load) alebo RF (reinforced), čo naznačuje, že majú zosilnené konštrukcie. Tieto zosilnenia zahŕňajú spevnené bočnice a celý podklad behúňa pneumatiky, čo zvyšuje ich odolnosť voči mechanickému poškodeniu, defektom a nárazom, ako je napríklad nabehnutie na obrubník.
Pneumatiky sa často zosilňujú pre lepšie zvládanie vysokých výkonov vozidiel, najmä pri prudkých zákrutách, kde sú pneumatiky vystavené vysokým silám.
Tento index je reprezentovaný číslom, ktoré zodpovedá určitej hmotnosti v kilogramoch – znázornené v tabuľke nižšie:
Hmotnostný index |
Maximálne zaťaženie (kg) |
Hmotnostný index |
Maximálne zaťaženie (kg) |
50 | 190 | 87 | 545 |
51 | 195 | 88 | 560 |
52 | 200 | 89 | 580 |
53 | 206 | 90 | 600 |
54 | 212 | 91 | 615 |
55 | 218 | 92 | 630 |
56 | 224 | 93 | 650 |
57 | 230 | 94 | 670 |
58 | 236 | 95 | 690 |
59 | 243 | 96 | 710 |
60 | 250 | 97 | 730 |
61 | 257 | 98 | 750 |
62 | 265 | 99 | 775 |
63 | 272 | 100 | 800 |
64 | 280 | 101 | 825 |
65 | 290 | 102 | 850 |
66 | 300 | 103 | 875 |
67 | 307 | 104 | 900 |
68 | 315 | 105 | 925 |
69 | 325 | 106 | 950 |
70 | 335 | 107 | 975 |
71 | 345 | 108 | 1000 |
72 | 355 | 109 | 1030 |
73 | 365 | 110 | 1060 |
74 | 375 | 111 | 1090 |
75 | 387 | 112 | 1120 |
76 | 400 | 113 | 1150 |
77 | 412 | 114 | 1180 |
78 | 425 | 115 | 1215 |
79 | 437 | 116 | 1250 |
80 | 450 | 117 | 1285 |
81 | 462 | 118 | 1320 |
82 | 475 | 119 | 1360 |
83 | 487 | 120 | 1400 |
84 | 500 | 121 | 1450 |
85 | 515 | 122 | 1500 |
86 | 530 | 123 | 1550 |
3. Význam správneho výberu
Výber správnej pneumatiky s ohľadom na rýchlostný a hmotnostný index je zásadný pre bezpečnú jazdu. Pneumatiky s vyšším rýchlostným indexom majú obvykle lepší výkon a ovládateľnosť pri vysokých rýchlostiach, ale môžu mať kratšiu životnosť. Na druhú stranu, pneumatiky s vyšším hmotnostným indexom sú robustnejšie a odolnejšie voči opotrebovaniu, ale môžu mať horšie jazdné vlastnosti pri vysokých rýchlostiach.
4. Záver
Správne porozumenie a výber pneumatík s ohľadom na rýchlostný a hmotnostný index je kľúčové pre bezpečnosť a výkon vášho vozidla. Odporúča sa vždy dodržiavať odporúčania výrobcu vozidla a konzultovať s odborníkom pri výbere nových pneumatík. Správne pneumatiky nielenže zaisťujú lepšie jazdné vlastnosti, ale tiež prispievajú k celkovej bezpečnosti na ceste.
Pneumatiky v našej ponuke
Stále potrebujete poradiť?
Nebojte sa nám napísať, radi Vám so všetkým poradíme.